En för alla.. Alla för en.
I dag finns ingen särskild lagstiftning som skyddar bredden av det rörliga kulturarvet, det vill säga de historiska transportmedlen
på väg, vatten, räls och i luften, mot problem skapade i modern myndighetsutövning. Nu kan det bli ändring på det.
Motorhistoriska Riksförbundet har genom samarbetet inom Transporthistoriskt Nätverk under flera år arbetat för ett stärkt lagskydd. Våra framställningar till riksdagspolitikerna gav äntligen frukt då ett tillkännagivande gjordes från riksdagen
i samband med kulturarvspropositionen 2017. Regeringen fick av riksdagen uppdraget att skyndsamt utreda förutsättningarna för ett lagskydd för det rörliga kulturarvet.
Kulturdepartementet lämnade uppgiften till Riksantikvarieämbetet
(RAA), vars utredning nu är klar. I denna föreslår Riksantikvarieämbetet att en hänsynsregel införs i Kulturmiljölagens första kapitel, med det uttalade syftet att myndigheter ska ta hänsyn till intresset av att
bevara och använda historiska transportmedel. Rapporten går på djupet i komplexiteten kring dessa transportmedels möjligheter till ett levande bevarande i relation till moderna lagkrav, till exempel inom miljö- och trafiksäkerhetsområdet.
Lagen föreslås träda i kraft 1 januari 2020.
– Ett synnerligen väl utfört uppdrag av Riksantikvarieämbetet. Rapportens slutsatser, samt förslaget om en hänsynsregel i Kulturmiljölagen, innebär
en revolutionerande bekräftelse för det rörliga kulturarvet. Nu återstår att se hur regeringen hanterar förslaget. Om det går igenom i riksdagen innebär det ett stort steg för de myndigheter vars beslut påverkar
möjligheten att hålla det rörliga kulturarvet just rörligt, säger MHRFs generalsekreterare Jan Tägt.
Malin Erlfeldt, kanslichef MHRF